• info@osbb-irpin.gh.org.ua

Чи видає ОСББ довідки?

Спробуємо відповісти на питання: “Чи видає ОСББ довідки?”.

Тут є дві відповіді: “так” та “ні”.

Так, ОСББ може видати довідку про відсутність заборгованості по внесках до об’єднання. ОСББ може навіть видати довідку про місце проживання, але у довільній формі, так би мовити “зі слів співвласника”, і ця довідка має доволі довільну форму, а не якусь чітко встановлену форму.

Але крім цих простих випадків є й інша ситуація, коли співвласники або просто мешканці будинку починають вимагати довідки про склад родини. І от тут доводиться казати: “Ні, ОСББ не може надати таку довідку”.

Виникає справедливе питання: чому?

По-перше, як правило такі довідки вимагає УПСЗН, при оформленні субсидій.

По-друге, багато хто з пересічних громадян, та й самі чиновники, банально не розуміють: “ОСББЖЕК“.

Повноваження ЖЕКів видавати довідку про склад родини тягнуться ще з радянських часів. Єдиним діючим нормативно-правовим актом того часу, що надавав повноваження ЖЕКам видавати такі довідки, була постанова Ради Міністрів УРСР від 11.12.1984 р. № 470, у п. 18 якій закріплено, що «довідка про склад сім’ї та реєстрацію видається організацією, що здійснює експлуатацію житлового будинку, або громадянином, що має у власності житловий будинок».

У 2012 році, у зв’язку з набранням чинності Законом України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» та наказу Міністерства внутрішніх справ №1077 від 22.11.2012 «Про затвердження Порядку реєстрації місця проживання та місця перебування фізичних осіб в Україні та зразків необхідних для цього документів», функції паспортистів, які працювали при ЖЕКах і видавали довідки про склад сім’ї, перейшли до Державної міграційної служби, а довідки про реєстрацію місця проживання видаються виключно органами реєстрації державних адміністрацій. Однак по факту, реалії не збігалися з вимогою Закону і довідку про склад сім’ї продовжили видавати паспортисти при ЖЕКах.

На даний час реєстрацію місця проживання громадян, згідно положень постанови КМУ №207 від 02.03.2016 року, мають здійснювати виключно органи місцевого самоуправління. Але станом на поточний час вони не надають таку довідку, що звісно ж ускладнює оформлення соціальних виплат і пільг, та інших процедурних питань у організаціях де такі довідки вимагають.

Далі, відповідно до пункту 3 прикінцевих та перехідних положень (розділ ІІ) Закону України від 10.12.2015 №888-VIII “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг” житлово-експлуатаційні організації, передають картотеку з питань реєстрації фізичних осіб (на підставі якої й видається довідка про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб), відповідним виконавчим органам місцевого самоврядування. Передача такої картотеки ОСББ є прямим порушенням вимог норм чинного законодавства.

Висновок №1

Видача довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб є наданням адміністративної послуги, а голова правління ОСББ не є суб’єктом надання адміністративних послуг, відповідно видача такої довідки є прямим порушенням норм Закону.

Єдиний державний портал адміністративних послуг повідомляє про наступне, послугу з видачі довідки про реєстрацію місця проживання або місця перебування можна безоплатно отримати в центрі надання адміністративних послуг відповідно до місця проживання або органах місцевого самоврядування, протягом не більше як 30 календарних днів з дня подання заявником необхідних документів, для її отримання.

Що вимагає і чим має керуватися УПСЗН?

Як ми вже з’ясували, видача довідки про склад родини є наданням адміністративної послуги і цього вже достатньо щоб голова правління ОСББ відмовив співвласнику у видачі такої довідки. Але чиновники з УПСЗН наполегливо продовжують відсилати людей до ОСББ, для отримання такої довідки.

Що ж робити, чим керуються вони у своїх вимогах? А нічим. Виключно власним баченням ситуації та хибним поглядом на профільні постанови.

Розділ 14 Постанови КМУ №848 від 21 жовтня 1995 року (це саме та постанова, із змінами та доповненнями, на підставі якої призначаються субсидії) прямо каже про те, що для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п’ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, окрім іншого, про склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб.

Постає питання; “Ким надаються ці відомості?” Читаємо далі цю профільну постанову: “Органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами”.

ОСББ не відноситься до органів місцевого самоврядування і ніхто не уповноважував ОСББ видавати такі довідки.

А уповноважити можна лише надавши доступ до реєстрів зареєстрованих осіб. Доступу до таких реєстрів жодне ОСББ в Україні не має, а тому банально не має можливості перевірити достовірність даних, які мають міститися у цій довідці.

При цьому варто зауважити, що голови правлінь, що врешті-решт припадають на благання співвласників та видають такі довідки несут повну адміністративну, а подекуди й кримінальну, відповідальність про достовірність наведених у довідці даних.

Що ж робити?

Відповідь читаємо у тому самому розділі 14, вказаної постанови КМУ:

У разі неподання органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами відомостей про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб у строки, встановлені цим Положенням, а також відсутності таких відомостей рішення про кількість членів домогосподарства, на яких призначається житлова субсидія, приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Висновок №2

Тобто єдиний правильний й цілком законний шлях для співвласників це не скандалити з головою правління, не погрожувати, не звинувачувати, не намагатися шукати справедливість, а вимагати від УПСЗН призначення комісії яка прийме рішення на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Шановні голови правлінь ОСББ, запам’ятайте: ОСББ довідок про склад родини не видає!

від olden